Thursday 6 October 2011

ujian tanda Kasih & sayang dari-Nya

assalamualaikum..

salam sejahtera...salam satu imanan..salam ...n ...salam...
ap kbor hari anda ari nie?
ermm...saya kurang sihat hari ini..tapi saya xnk sahabat2 di tempat kerje ku tahu..
entah knape tibe2 je badan rasa sakit sangat2 ...adakah sebab salah makan?
atau mungkin sebab laen..?

Ya Allah,,tolong lah bantu hambamu ini..
sembuhkanlah penyakitku ini...ak rasa perit sangat2...pedih sangat2...
Ya Allah,,berilah kekuatan pada diri ku ini,,
untuk menempuhi ujian yang kau berikan ini...
Ya Allah,,tabahkanlah hatiku ini..
ak rasa seperti nak pitam...kepalaku semakin sakit...
Ya Allah,,berilah kesabaran pada diriku ini,,
supaya aku dapat Tabah,,Kuat,, untuk menempuhi ujian yg kau berikan ini...

"Sesungguhnye kau yang beri ujian(sakit) pada diri ku ini..dan hanya Mu sahaja yang boleh menyembuhkan diri ku ini...hanya pada-Mu sahaja ku meminta pertolongan..."


Sabda Rasulullah lagi bermaksud :

*Sesungguhnya, mengerang orang yang sakit itu umpama tasbih, jeritan dan tidurnya adalah ibadah, nafasnya sedekah dan berbalik-balik ke kiri dan kanan itu adalah memerangi musuh, iaitu sama pahalanya.*

Dalam Ihya pula ada menyebutkan sebuah hadis yang bermaksud :

*Sesungguhnya Allah mengutuskan kepada seorang yang sakit dua malaikat untuk melihat apa yang dikatakannya kepada pengunjungnya. *Sekiranya dia mengucapkan tahmid dan pujian kepada Allah, Allah berfirman: Bagi hamba-Ku, sekiranya Aku mematikannya, nescaya Aku memasukkannya ke dalam syurga. Dan sekiranya Aku menyembuhkannya nescaya Aku menggantikan daging badannya yang lebih baik daripada sebelum ini, darah yang lebih baik daripada darahnya serta Aku hapuskan kejahatannya. Kelebihan Allah lebih luas daripada semua itu.*

semoga Allah permudahkan urusan kita semua lagi2 bila di timpa ujian...


p/s : harap kita dapat bersabar apabila di beri ujian...jadikan ujian itu sebagai pendekat diri kita kepada YANG MAHA ESA...

No comments:

Post a Comment