Friday, 11 November 2011

Mimpi ke? Bukan lor..reality hidup...



Mimpi???
Ap itu mimpi??
Owh...mimpi..
Ingat fantasi sahaje...
Tapi sebenarnye...realiti...
Wah...bestnye...
Bile 2...pd 17&18sep2011..
Owh....ok2...

Kisah ini bermula disini....
 bermulanye sebuah perjalanann...
yg xpernah ku fikir @ ku bayangkan^_^

Ermmm...xsbrnye nak sampai hari jumaat...
Mak n ayah bagi ke???
Khamis malam jumaat...
Ma camne?kita bleh g kl ke?
Xpyh pg...npe xleh...
Owh...sekarang nie nak kwn je lor...mak n ayah ko xpenting ae...
Ari yg ko buat kt umh perling 2 mmg memalukan muka mak n bapa kau je...
Skrg nie ma p kluang pon rase malu...
Korg nk bg duit kt mak n ayh pon nk berkire...
Bapak kau susah2 cri duit mase ko belajar sampai kadng2 kt umh pon xd mkn nk mkn tp ko nk bg duit pon bekire...ma rm50...bapa rm50...
Sibuk nk kjar citr2 je...ingt kami xd citer2 ke?
Lau ko xnk bapa ko...anggap je mak kau dh mati...

************************************************************************
Bapa org nk g kl boleh tau?
Tnye mak ko..jangan tnye bapak ko...
Ma...org g kl tau...suka hati lor ko nk g mane...suka hati korg lor nk g mne2 pon...
Org dh tnye bapa lor...bapa kte tnye ma...
Suka hati2...pegi je mane2...

Dh beli tiket baru nk ckp...hbeskn duit smua....
Mne ad...org kan dh gtau ma dlu...ari 2 kn dh tnye...
Time 2 ma xkte pape..skrg nape xnk bg plak
.....ermm...cmnie lor kehidupan aku sekarang...
Org p ae...pergi lah...mane2 pon boleh xpayah tanye ngan ma n bapa lagi..wat suka hati kau je...

Ak pon pergi dengan perasaan agak sedih...risau..

************************************************************************

Ak kita sudah sampai di bastand..
Kak..akak kt mne?sye dah sampai kt larkin nie...nk sye check tiket dulu ke?
Boleh jugak dik..
Ok kak...
Kak tiket ad jam 7.30 & jam 10.00 je...
Kita nk amnk tiket jm bpe?7.30 boleh x?..dik akak takut x smpat je...ap kte adik tnye kak Lia @ kak Siti dlu...sbb t dorg nk amk kita...
Ok kak..saya tifon dorg dlu ae..
Tut tut....tut tut....tut tut..
Assalamualaikum dik...ap kbor?nape call..
Kak...t akak boleh amik kami x?tiket ad jam 7.30 & 10 je..
Dik akak rase akak xleh amik awak lor...cube akak call kak Siti..tanye die boleh amk awak x,,,lau die xleh cube,,awk call akak balik ye...
Ok kak...assalamualaikum...

Tut tut...tut tut...tut tut...tut tut...tut tut...tut tut...
Assalamualaikum....
Akak maaf ggu...nakk tnye nnti akak bole amk say x?
Tiket ad pling awal jam 7.30 jee...
Yeke?
Akak xleh amek adik lor maaf...cube adk tnye kak Eira..mungkin die boleh amik kot..owh...ok2 kak Siti...trime kasih ye kak...

Saya pon msg kak Eira...”assalamulaikum..akak t kami smpai kl akak boleh amik x?”
Kak Eira x rep...dengan nekad ak pon bli tiket jam 7.30...n gtau kak Ina...
“kak saya dah bli tiket tau jam 7.30...”,,”dik akak takut akak xsmpt smpai sn lor...”..”xpe kak org 2 kate bas grak jam 8mlm...”...”owh....ok2...”....ak pon g smbahyang asar....smtare blom azan magrib 2...

Pas2..tggu punye tunggu tibe2 kak Ina call ak balik...dik..blh tolong akk x?....
Saye pon tnye “ap nye kak?insyaAllah boleh”....”bli kan akak 2 tiket boleh x?..t dlm bas akak bayar...satu 2 untuk kwn akak...boleh x?”....jap ye kak....

Akak pun msh menunggu...dik ..kwn adk 2 xsmpai lg ke?...penjual tiket 2 pon brtanye...
Ak pon jwb..blom lg lor kak...
Owh...ok2...

************************************************************************
Jam menunjukkan jam 7.50mlm....
“assalamaulaikum..kak dh smpai mane?”
“wa’alaikumuslam..akak kt senai lagi nie....jalan jem lor dik...kat sini byk xcdnt....sbb ujan...akak takut xsmpat nie...cmne nie dik...”..
“yeke,kak....cmne nie...insyaAllah sempat kot...sbb jm bru 7.50..ad lg 10minit lg nie...”
“ok dik...”

Ak dh xthu nak wt ap...tiket dh bli nie...lau murah xpe lor...nie mahal 2...
YA ALLAH BANTULAH HAMBAMU INI...PERMUDAHKANLAH URUSAN KU INI...YA ALLAH SEMOGA IBU DAN AYAHKU MERESTUI & MEREDHAI PERJALANAN KU INI...AMIN..


Dup...dAp...duP...DaP......
Hati ak smakin risau...
Tibe-tibe....
................................dik...dikk...dh nk jam 8 nie...tinggl 2 minit je dik...bas pon dh nk gerak nie...kawan adk 2 xsmpai lagi ke?kami dah xleh tunggu lagi nie...-kata kakak yg jual tiket 2...
“jap2 ye kak..saya call kawan saya jap...”

“”assalamaualaikum..kak...akak dh smpai mane nie...lambat lagi ke?akak maseh kat senai nie...cmne ye dik...jap2 ae akk...”

Kak...kawan saya maseh kak senai nie..camne ye...suruh die pgi sri putri...t bas g sn....
“owh boleh ye kak...ok2..”
“kak...akak trun kat sri putri boleh x?..t bas berhenti kat sne...tp sye dh bli tiket akak..akak just nak je...kawan akak sekali tau...”
“yeke dik..ok2..terima kasih dik..”
Kak..saya nk bli lagi 2 tiket ye,,,ok terima kasih...kak...bas kat mane ye..?
Mari sinie saya bawa...

Ok..terima kasih....

************************************************************************
Ermmm...knape driver nie berhenti kat snie?
Pelik???

Driver bas : dik boleh tumpang tanye?
Org awam : boleh
Driver bas : kat mne stesen bas tun aminah?
Org awam : owh...kat depan je..
Driver bas : ok terima kasih...

Ya Allah...driver bas nie xthu jalan ke?...ermm...subhanallah...
Jap lg smpai ke hujung dekat dngan plza tasek 2...bas 2 tersalah u trun....
-hatiku rase pans je...-

Tit..tit...msej msuk..
Dik dah sampai mn?t dh dekat msg akak ye...
“bas nie sesat kt tun aminah...ok kak”
....
...
...
Ku menunggu...n trus menunggu...
 Ble lor nk smpai kt sri putri nie...
************************************************************************
15minit berlalu..
Akhirnye...smpai jugak ak di sri putri..
“akak kt mne?bas dah sampai  nie...cpt kak..”
“ok2 dik...jap akak cri bas ye..”
....mne akak nie...
Ad org lg x?xd2...jap2...kwan saya xnaek lagi nie...
Bape org?
2org..
Ok2....

Aku melihat jam...ak menjengah2 kat pintu bas...mne akk nie?...Ya Allah....
Akk cpt lor...
“mne tiket awak...”..ad kt kawan saya..”mne kawan awak...”...ad kt dalam..
Mne...?
Akak...snie...
Alhmdulillah...akhirnye....terima kasih Ya Allah...bersyukur sangat2...

Akak...aku pun salam kak Ina n kawan die ..kak Adah...
Alhdulillah...kak..naek jugk kita satu bas...
Adik dah makn?..blom lagi kak...
Akak dh makan?blom lg dik...2 yg bwk bekal nie...
Ap 2?roti n sardine je...wah sedapnye....bau lor kak...

Akak pe kbor..?pe  crite...lme xjumpe akak..rindunye...
Xd pape lor dik...akak sibuk sikt dgn kwsn je..pas2 dgn ank murid akak...skrg nie dh tukar silibus...pas2 dorg dh nk exm skrg nie...exm pertenghn taunkan...
Owh...yeke..
Adik plak ap cer...kerje kt mne?
Saya xd pape citer pon..kerje kt travel agency je...
Owh...bgus lor 2...

Kami pon berborak...n terus berborak...
************************************************************************
Sedar2 dh jam 2lebih...eh..dik..dh lepas klang blom nie?
Enth lor kak...
Ina,,,tlg tnye kan kt driver 2 boleh x?
Akak takut dah terlepas plak..
Ok kak..

Beberapa minit kemudian kak Ina pon dtg kt kami...
Blom lagi lor kak Adah...
Owh..ok2...alhmdulillah...

Kami pon sambung tidur.....
************************************************************************
Trun2...dah sampai terminal klang...
Haa......terminal klang?
Nie destinasi terakhir...Ya Allah...jangan cakap kami dh terlepas tempat yang septutnye kami trun?
Kak Ina nape?
Dik..kite dh terlajak nie...
Subhanallah...yeke?
Cmne nie...ap kita nk wt kak?
Call kak Eira..
Xdpt...calln lagi..

Kring...kring...

Saya : assalamualaikum..kak...maaf...akak kmi dh terlajak ni...dh smpai kt terminal klng...cmne nie kak..akak boleh amik x?
Kak Eira : yeke dik..jauhnye...xleh lor dik...jauh sgt 2...
Saya : kak..jap ag saya call blik ye...
Kak Eira : ok dik..

Ina...lau korg nk ikut akak jom lor...tp tinggal umah kwn akak ye?jom lor...
Esok boleh amik bas dr uitm...
Ermm...ok lor...
Jap ye kak Adah..saya gtau kak Eira dlu ye..

Kring..kring...

Kak Ina : assalamulaikum kak..
Kak Eira  : wa’alaikumusalm,cmne dik?
Kak Ina :kak kami tido umah kwn Ina je lor...sok kmi naek bas g sane ye..
Kak Eira : ok...ati2 ye dik..sok pape hal gatu ye..assalmualaikum..
Kak Ina : terima kasih kak..ok.wa’alaikumusalm

************************************************************************
Assalamualaikum..Ina kat mane nie?
Wa’alaikumuslam..kak umah kwan Ina...kak kami terlajak lor smlm..
Ya Allah..hbes cmne skrg..
2 lor nk thu kami kne g mane?
Jap ae...cube korg call akhi Miza boleh x?
Ok2...

Msg – akhi Miza

Kak Ina : assalamualaikum,akhi kami kat klang nie..kami perlu pg mne ye?
Akhi Miza : korg naek bas g kt _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  pas 2 trun nnti ana amk ye...
Kak Ina : ok..

************************************************************************
Smpai di uitm...
Kak Adah kak kne tunggu bas di mane ye?
Kt s2 Ina...
Ok kak..trime kasih...
Tp dik...adik xleh pakai duit tau kne pakai kad touch n go...
Owh..tp kami xd kad touch n go...cmne nk bli?
Ic ad ad tulis touch n go x?
Ad..
Lau ad senang lor...xyh beli2..just guna 2 je..
Boleh ae?
Boleh lor..tapi korg kne top up dlu tau...t naek bas pas2 ckp kat die yg korg nak top up...
Pastu top up lor...
Lor cm 2 je ae...ok2..terima kasih kak...

***********************************************************************Smpai di terminal klang..
Akak kita nak wt pe nie?
Jom kita p bli tiket dlu ...
Jom..
Cmne ad x?ad..tp jam 10pg...
Boleh lor kak...
Ok..skrg kita nk g mne?
Makan...
Ok...

Selepa 20minit...

Alhmdulillah...selesai makan...
Ok skrg kita g cri kuih raya n pas 2 kita g tempat tunggu bas ye...ok..
Ok

************************************************************************
Dalam bas...
Akak dh msg akhi Miza?
Dah...tapi xdpt lor...cube adik call die boleh x?
Ok kak...tut..tut...tut tut...tut tut...
Die xangkat lor kak...
Yeke...xpe lor t kita call lagi ae...

Ting..ting...(bunyi msg masuk)
Akhi Miza lor...”ok Ina...tapi sptutnye ana minx anti bli tiket nie bukan 2...tp xpe lor...cakap kt driver bas 2 nk trunk at sni boleh x?”
Ok.t ana tnye..
Akhi die kate boleh...
Ok..ana tunggu antum kt situ ye..
Ok...

10minit sudah berlalu..
Dh smpai...dik boleh trun...
Dh smpai ye pak cik...ok2...

Kami pun trun...yg sedihnye..die trunk an kami kt tepi jalan bukan tempat yg sepatutnye..
Kami pun terpaksa lalu d tepi jalan besar sdelah kanan...di sebelah kiri..longkang besar...perasaan time 2 hanye tuhan je yang tahu..takut ad..geram ad..sedih ad...
Sampai je di hujung jalan die tinggi sikit...waktu nk melangkah..kaki kanan ku terpelecok...aduh..sakitnye.

Adik ok x?
Sakit lor kak..
Ya Allah..xpe kita g tepi 2..pas2 awak bukak kasut 2 dulu ye..renggang2kan urat 2 dulu ye,,
Ok kak...
Mne akhi Miza nie..
Jap akak call..
Nape kak?
Die xthu kita kt mne..
Akak ckp kt dia depan kita ad cimb bank n tepinye pula ad petronas...
Ok dik..

Ting..ting..
(Msg masuk)
Ana dh ad kat depan anti..

************************************************************************
Kini sudah berada bersame akhi Miza..alhmdulillah..

Ingat lepas nie xd pape masalh lagi yg berlaku..

Kami pon berborak..n trus berborak...
Kini setengah jam telah berlalu..

Kami sudah sampai di tempat program...kami smua trun...kami tungguh di luar..hanye akhi shj yg masuk...

Beberapa minit kemudian akhi kluar...kita xlh masuk lagi lor...check in jam 1ptg..so skrg xleh msuk..
Cmne ni?
Entah lor..
Akhi jap...kak Lia kata lau akhi xd pape jom g umah kak Mira..beraya kat sne..
Anti tahu umah Mira x?
Ana xthu lor..
Ermm..xpe lor..ana call Mira jap..

Ana xfhm sgt lo rap yg ayah die ckp...tapi bolh lor..jom..

Kami pun naek kerta kembali..
Smpai di tempat kak Mira...kami cari..n terus mencari...sudah hamper 10minit kami mencari...
Call Mira lor..

Kak umah akk kat mane?
Kat sini..sini..sini...pas2 belok sini...
Xpe lor..akak bg ayh akak ye..
Nah akhi..kak Mira bg ayah die...
Almak...ye pak cik..ye..ok...owh..ok2..terima kasih..

Ermm...ana xfhm jugak lor..ayh die asyik cakap kat tempat sme je...
Xpe lor..kita cri j dlu ae...

Setengah jam telah berlalu...akhir nye...kami sampai umah kak Mira..
Kami di sambut dgn baek skli..makan telah terhidang...
Kami pun tengah lapor...

Alhmdulillah...terime kasih ya Allah..rezeki Allah buat kami..
Satu jam kemudian...
Akak yang laen pon sampai...kami yg mat berjejak kasih...n akak2 mula makan..
Selepas setengah jam (dalam jam 4ptg) kami pon berangkat dari umah kak jannah...

************************************************************************
Smpai di tempat program...akhi chck in.
Kini kunci ad di tangan kami...kami masuk bilik...ad yg tido..ad yg mndi..ad yg tegok tv...ad yg brborak...

Jam 5ptg kami...bersiap untuk bersiar2...
Kami p berjalan2...ambil angin..
Seronok sgt2...smpai x terhingga..

TERIMA KASIH YA ALLAH...

************************************************************************
Kini waktu dah larut malam...kami dah selesai makan..dh solat...skrg tgh nnti kan waktu muktamar je...

Jam menunjukkan pukul 2345...
Jom p sebelah kata kak ain...
Bawak makanan smua ye...
Ok kak...

Mula..ta’aruf..perbubaran kepimpinan lame...perbahasan kepimpinan baru...
Jam menunjukkan pukul 1 pagi..
Kami meneruskan perbhasan smpai jam 3lebih...muktamar tamat...
Alhmdulillah..smua lega...
Mat balik bilik....
Kami tido...
Jam 6.30pg...
Bgun...solat subuh...
Saran...
Bersiap untuk makan tengahari n check out..
Sbelum 2 ad meeting untuk kepimpinan baru....

12tgh...meeting tamat...
Kini sudah check out...

************************************************************************
Sesi bergambar...
Makan tengahari...nyam..nyam...(hehehe)
Dah habes makn...kenyangnye...Alhmdulillah...ad duit raya lor...syoknye...terima kasih akhi...ea...dpt lagi duit...sape yg bg...owh yeke?terima kasih...

Alhmdulillah rezki...

Skrg nk g mane?kita g serbu umah akhi Mira ye,,,wah bestnye...

Sampai umah akhi..kami tlg hidang mknn n minuman....pas2 akhi tunjuk abg die yg sakit..kami berborak2 ngan ayh akhi...kami tumpang solat...
Time balik...
“ana nk tnye...die 2 sape ye ngan abg Miza?sbb ana nmpk akhi add fb die..”
“owh..die 2 sepupu ana...ana sedare ayah ana”
“Ya Allah..die 2 anak sedare ana...ayah die 2 sepupu ana..dunia nie kecik je kan”
“xsngka ana dpt mak cik baru..mak cik Siti..”
“abg Miza jadi anak sedare ana...(gelak)”
“dapat sedare baru...”

Bgus lor..lpas nie boleh selalu jumpe kak..hehe...

************************************************************************
Mat smua dah balik...tinggal kmi je...yg akn ikut akhi miza..
Kmi g jemputan kwin kawan akhi...kami di layan macam adik oleh akhi...ayah die plak layan kami macam anaknye...terharu rasanye...sedih pon ad...

Ok time tok balik....
Cerita ttg abg akhi pon bermula..
Akhi maaf ye...abg akhi 2 skit ap ye?maaf
Xpe...abg ana jd cm2 sbb....gni..gni...
Owh...ok..(dlm hati aku...aku rase mcm nk nangis sekuat2nye selepas dgr cter akhi....akhi sptutnye bersyukur sgt2...)

Dalam perjalanan....kami bersembang...n bersembang...
ttg..usrah..sahabat...perniagaan...ttg adik2..mcm2 yg kami sembangkan...

Tibe-tibe...kring...kring kring...kring kring...
Hndset akhi berbunyi...nape..yeke?bru je..kmi xnmpk pon..owh..slps tmpt program ke?kmi bru nk smpai kt tmpat program..ok..terima kasih...

Nape akhi..ak pon bertanye..menandakan ingin thu...
Kreta Siti rosak...yeke?
Xpe saya cube call kakSsiti..

Tut tut,,tut tut,..tut tut..
Die xangkat lor...maxis pon same..saya call kak nad plak ye..assalamualaikum..kak..ap yg berlaku?akak kt ne skrg nie?
Akak kt tepi jalan nie...awak jalan t Nampak kami kt tpi nie...owh...ok2...

Kami meneruskan perjalann smbil mata melilau di tepi jalan...hampir sampai di hujung jalan kami trlihat kakak2 n abg2 berkumpul..
Kami berhenti di tepi..n trun...
Kak sabar ye...


Kami hantar kereta akak kt bengkel...hati kami risau gak time 2..takut terlepas bas...tapi alhmdulillah...kami selamat sampai n cepat setengah jam...terima kasih pada abg mekanik n akhi miza...

************************************************************************
Ini lah perjalanan hidupku sepanjang 3hari 2malam dari JHB/KUL/JHB...
Pelbagai ujian n dugaan yang telah aku lalui bersama sahabat2 smua...aku rasa bersyukur sangat2...tanpa antum smua ana xthu ap akan jadi pada diri ini...ya Allah..terima kasih banyak2...
Terima kasih anugerahkan aku sahabat yg baek pada...
Terima kasih anugerahkan aku sahabat yg perihatin ttg sahabat2nye...
Terima kasih anugerahkan aku sahabat yg mempunyai rasa belas kasihan...
Terima kasih anugerahkan aku sahabat yg penyanyang...
Terima kasih anugerahkan aku sahabat yg penyabar..
Terima kasih anugerahkan aku sahabat yg pemurah..
Terima kasih anugerahkan aku sahabat yg amat2 bertanggungjawab,,,

Terima kasih...terim ksih...
Ana sayang antum smua...hanya Allah sahaja dapat balas jasa antum...

Ana bukan sahabat yg baek buat antum...tp ana cube untuk jadi baek buat antum..
Ana bukan sahabat yg penyanyang buat antum...tp ana cube untuk jadi penyanyang buat antum..
Ana bukan sahabat yg penyabar buat antum..tp ana cube untuk jadi pnyabar buat antum..
Ana bukan sahabat yg prihatin buat antum..tp ana cube untuk jadi prihatin buat antum..
Ana bukan sahabat yg bertanggungjawab...tp ana cube untuk jadi bertanggungjawab buat antum..
Ana bukan sahabat yg amanah..tp ana cube untuk jadi amanah buat antum...

Ana lakukan kerna antum dan juga demi perubahan diri ana...walaupun kadang2 sakit ana terpaksa laluinye juga...
Sbb
Ana ingat kata2 akak “ orang yang sabar di janjikan syurga”...
Bersabar banyak hikmahnye...itulah sbbnye ana terus berdiri walaupon kadang2 ana terjatuh...

Ini smua kerna mu ...
Insan yg bergelar SAHABAT...
Smga persahabatan kita kekal hingga akhir hayat n sampai kesyurga Firdaus...insyaAllah..AMIN...





Wednesday, 9 November 2011

Di sebalik Doa seorang ibu


Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Luqman Hakim menceritakan, pada zaman dahulu di negeri Arab ada seorang pemuda yang sangat terhormat kerana ketinggian ilmunya. Dia sangat disukai oleh orang ramai kerana budi dan amalnya. Ilmunya yang tinggi menyebabkan namanya harum diserata negeri itu. Ibunya sangat berbangga kerana mempunyai seorang anak yang dihormati oleh setiap orang. Di mana-mana sahaja namanya pasti menjadi perbualan orang.

Pada suatu hari, pemuda tersebut bercadang untuk pergi ke Mekah kerana ingin menuntut ilmu dengan lebih tinggi. Dia merasakan bahawa ilmu yang ada padanya masih belum mencukupi. Lantas dia cuba memujuk ibunya agar membenarkan dia pergi. Dengan deraian airmata ibunya berkata, "Anakku, engkau adalah mutiara hatiku. Ibu akan menderita jika engkau pergi ke Mekah. Ibu sudah tua, ibu tidak sanggup untuk berpisah dengan engkau apatah lagi engkau akan berada di sana bertahun-tahun lamanya. Batalkan saja niatmu itu nak", rayu ibunya.
Pemuda itu berasa amat kecewa dengan kata-kata ibunya tetapi semangatnya untuk menuntut ilmu agama di negeri Mekah tidak luntur dari hatinya. Malah dia akan tetap pergi kerana tekadnya sudah tidak dapat dibendung lagi. Maka keesokan harinya selepas dia mengerjakn solat subuh, dia pun berangkat ke Mekah tanpa menghiraukan nasihat ibunya lagi.
Kini tinggallah ibunya yang sudah tua di rumah bersendirian dengan deraian airmata. Hatinya begitu sakit apabila mengenangkan anaknya yang tidak mendengar nasihatnya lagi.
"Ya Allah", kata ibunya merintih.
Renungan:"Sesungguhnya anakku telah membakar hati hamba dengan pemergiannya. Maka Engkau turunkanlah seksa kepada anakku itu ya Allah".Setiap kali selepas solat, ibunya akan berdoa seperti itu.
Dalam pada masa yang sama itu, anaknya sudah sampai di Mekah. Di sana dia begitu giat mencari ilmu dan beribadat.
Pada suatu malam yang gelap-gelita, berlakulah suatu musibah menimpa dirinya. Pada waktu itu ada seorang pencuri memasuki rumah seorang saudagar yang kaya. Akan tetapi, perbuatan pencuri itu telah disedari oleh tuan rumah itu. Pencuri itu telah lari lintang-pukang menyelamatkan diri. Tuan rumah itu terus mengejarnya sehingga sampai di sebelah masjid. Oleh kerana terlalu panik, pencuri itu terus masuk ke dalam masjid untuk berlindung.
Kebetulan pada masa itu terdapat seorang pemuda yang sedang khusyuk berzikir. Sebagai helah untuk menyelamatkan diri, pencuri itu terus berteriak sambil menuding jarinya ke arah pemuda yang sedang berzikir itu.

"Pencuri, pencuri….", teriak pemuda itu.
Mendengar teriakan itu, tuan rumah tersebut terus berlari masuk ke dalam masjid dan menangkap pemuda itu. Pemuda itu terpinga-pinga apabila dirinya ditangkap, berbagai-bagai penafian dibuat namun tuan rumah itu terus menyeretnya keluar dari masjid itu. Kemudian tuan rumah itu mengikat tangannya lalu membawanya mengadap raja. Dengan perasaan marah, tuan rumah itu terus menceritakan segala kesalahan pemuda tersebut. Tanpa membuat pertimbangan yang sewajarnya serta soal selidik yang terperinci, maka raja itu terus menjatuhkan hukuman ke atas pemuda itu dengan kedua kaki dan tangannya dipotong serta kedua biji matanya dicungkil. Dengan perasaan yang amat hiba pemuda itu menerima hukuman raja dengan tenang.
Setelah hukuman itu dilaksanakan, raja itu memerintahkan pula pemuda itu diarak di khalayak ramai. Di sepanjang jalan, pegawai-pegawai raja itu berkata kepada orang ramai, "Inilah akibatnya kalau cuba mencuri barang orang."
Sewaktu perarakan itu sampai di sebuah pasar, maka pemuda yang dituduh mencuri itu berkata kepada pegawai raja yang membawanya, "Wahai pegawai, janganlah engkau berkata begitu sebaliknya berkatalah begini, "Inilah balasannya kalau orang menderhaka kepada ibunya."
Para pegawai itu menjadi hairan mendengar arahan pemuda itu. Hati mereka ragu-ragu, apakah ucapan pemuda itu betul ataupun berpura-pura. Akhirnya pegawai itu menyelidik latar belakang pemuda itu dan ternyatalah pemuda itu bukan pencuri yang sebenar. Dengan perasaan kasihan, pegawai itu membebaskannya dan menghantarnya pulang ke rumah ibunya.
Ketika sampai di perkarangan rumah ibunya, para pegawai itu terus meletakkannya di muka pintu rumah ibunya. Keadaannya yang cacat menyebabkan dia tidak dapat berbuat apa-apa kecuali memanggil-manggil dari luar.

Dari dalam rumah terdengar ibunya sedang berdoa, "Ya Allah, apabila telah turun cuabaan kepada anakku, kembalikanlah dia ke rumah ini supaya hamba dapat melihatnya." Oleh kerana dia tidak tahan mendengar doa ibunya itu, tanpa disedari airmatanya jatuh bercucuran. Lantas dia berpura-pura menjadi pengemis.
"Ya puan, berilah hamba sedekah."
"Datanglah sini," terdengar suara dari dalam.
"Bagaimana saya dapat masuk sedangkan saya tidak mempunyai kaki," jawab anaknya.
"Kalau begitu hulurkan tanganmu," jawab ibunya semula.
"Puan, maafkanlah hamba kerana tidak mempunyai tangan kerana telah dipotong."
"Kalau begitu, bagaimana dapat aku memberimu makanan sedangkan aku bukan muhrimmu," jawab ibunya dari dalam.
"Puan janganlah khuatir kerana kedua mata hamba buta."

Ibunya yang masih belum mengetahui bahawa di luar itu adalah anaknya terpaksa keluar membawa sekeping roti untuk disuapkan ke mulut anaknya. Sebaik sahaj roti hendak disuapkan ke mulutnya, pengemis itu terus merebahkan dirinya di pangkuan ibunya sambil menangis. "Ibu, maafkanlah saya ibu. Saya adalah anak ibu yang telah mengalami nasib seperti ini. Ibu, saya telah berdosa terhadap ibu, maafkanlah saya ibu."
Setelah mengetahui bahawa pengemis itu adalah anaknya, dia terus memeluk anaknya sambil menangis meraung-raung kerana melihat keadaan anaknya yang mengerikan. Oleh kerana tidak sanggup melihat penderitaan anaknya, dia terus berdoa, "Ya Allah, saksikanlah bahawa semua kesalahan anakku telah hamba maafkan. Tetapi seksa anakku sungguh mengerikan. Hamba tidak sampai hati melihat keadaan anakku yang cacat sedemikian rupa. Ya Allah, Engkau akhirilah hidupku bersama anakku ini agar kami tidak menanggung malu."
Dengan kehendak Allah Yang Maha Esa, doa ibu itu telah dikabulkan. Akhirnya dia dan anaknya mati bersama-sama. Begitulah nasib anak yang tidak menuruti perintah orang tua, dan orang tua yang kurag redha walaupun di dalam mencari ilmu.

'Ya Allah, Redhamu Matlamatku'

Saturday, 5 November 2011

ini lah duniaku

assalamualaikum..

ari nie...9zulhijjah,,bersamaan 5hb nov...sabtu..
aku prgi kerje dengan keadaan tenang....

selepas menghantar abg iparku..
kami pon mula berborak...

ku mulakan topik....sa..pagi td wk2 saur mone blik lambat...dalam jam 4lebih...dh dekat nk jam 5pagi...ma dh geram sgt2...
ak pon ckp ngan ma sabar..jgn marah2 die...die lelaki...lelaki nie laen sikit...
selepas itu ak pon ckp...dgn sa...sa die 2 bukan budak lagi...ak tghu mcm2 die dh wt..ma kate ma pnh nmpk die isap rokok....tp die xmengaku...
ermmm...
sa pon ckp nga ak...2 baru sikit je,,,,dulu mse ma n bapa g haji lg truk die wt satu prkare yg smpai kami terpaksa ugut untuk tahu kebenaran....
ap die sa???
die ambil dadah ke?
mencuri ke?
tgok video lucah ke?
ak pon meneka..
pastu sa kte bukan...
pastu sa kte sbb ap dorg xnk gtau ak..
sbb ak lau dpn ma susah nk simpan rahsia...2 yg dorg xnk ckp..
ak pon ckp ngan sa...aku janji ak xgtau ma....
sa pon pon minx ak janji n die pon mula citer....

"die pnh _u_i  _ui_ abim n yg ma n bapa bg utk ak yg tgh stdy..n blnja umah..."
subhanallah..Ya Allah..hati ak tibe2 terberhenti skjap...
sa pon sambung cter.mula2 die xnk mengaku..."pastu dek ugut die lau die xmngaku...kteorg akn minx ma doa depan kaabah supaya dapt tahu sape pn_u_i duit 2....lepas 2 die takut n die pon citer..sbnrnye..org nmpk beg kwn ak cntik...ak pon minx tok pinjam...xthu plak dalam beg 2 ad _ada_..n die pon kne tahan dgn p_ _ _ s di sebabkan.. dalm beg die ada _ ad_h..."
ak pon beristghfar....xsngka...smua nie boleh berlaku skelip mata...
pastu sa n yg lain minx mone gnti ..
2 yg skrg nie die sbuk nk kje....
sbb duit umh dh ganti tp duit abim blom hbes.....


nie lor kisah ku...adik aku 2 budak baek..wlaupon kdg2 die 2 menyakitkan tapi hakikatnye die budak mentah...die xpandai tipu kami...
mungkin ma n bapa x perasan tp kami adik beradik perasan lau die menipu....

pape pon aku hanye mampu berdoa n nasihat sahaja...

SEMOGA ALLAH MEMBERI HIDAYAH PADANYE....AMIN

nnti sambung lagi ye...

Friday, 4 November 2011

MA...BAPA..BERILAH KAMI KEHIDUPAN YANG SEMPURNA...

Ma..Bapa..
kenape smua ini terjadi..
kenape smua ini boleh terjadi..
kenape smua ini boleh berlaku...

kenape...kenape..kenape..

Ya Allah...aku xsanggup untuk mendengar smua ini...
Ya Allah...kenape aku jadi camnie..
Ya Allah..kenape kakak2ku jadi camnie..
Ya Allah..kenape adikku jadi camnie...


ma..
bapa..
tolong lor kami ini...
tolong lor bantu anak2mu ini..
tolong lor...tolong lor...tolong lor...

ak buntu,..
akdah xthu nak wt ap lgi nie...
tolong lor..
tolong cakap perkare2 BAIK untuk kami..
ucapkan lor PERKATAAN YANG BAIK UNTUK KAMI...
bantu lor kami...


YA ALLAH HANYA PADAMU KAMI BERHARAP..BANTULAH KAMI INI...
KU MEMOHON PADAMU YA ALLAH...

Puasa

Firman Allah Ta’ala :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya : “ Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa ”. (Surah Al-Baqarah Ayat 183)
Pengertian Puasa
Ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa mulai dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari.
Hukum – Hukum Puasa                                                                                                                                                                             
  1. Wajib
  2. Sunat
  3. Makruh
  4. Haram
                                                                                                Puasa wajib :                                                              
Puasa yang dilakukan dalam bulan Ramadhan, qada’ puasa Ramadhan,puasa kifarah & puasa nazar.
Puasa Sunat :                                                                                               a)  Puasa dalam bulan Sya’ban
b)  Puasa 6 hari dalam bulan Syawal
c)  Puasa Arafah pada 9 zulhijjah
d)  Puasa hari  Tasu’a  dan  ‘Asyura pada 9 & 10 Muharram
f)  Puasa pada hari Isnin & Khamis
g)  Puasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan pada 13,14 & 15
h)  Puasa satu hari berbuka satu hari
i)  Puasa lapan hari daripada bulan Zulhijjah sebelum hari Arafah bagi orang yang sedang mengerjakan haji atau tidak.
j)  Puasa dalam bulan–bulan haram iaitu bulan Zulkaedah,Zulhijjah,Muharram dan Rejab
Puasa Makruh :
a)  Menentukan hari untuk berpuasa seperti jumaat sahaja,Sabtu & Ahad sahaja
b)  Berpuasa sepanjang tahun
Puasa Haram :
a)  Puasa sunat seorang perempuan tanpa izin suaminya
b)  Puasa pada hari syak iaitu pada hari 30 Sya’ban
c)  Puasa pada hari raya aidil fitri,hari raya aidil adha dan hari-hari Tasyrik
d)  Puasa perempuan haid & Nifas
e)  Puasa bagi orang yang bimbang berlakunya mudharat ke atas dirinya kerana berpuasa
Syarat-syarat Puasa
Terbahagi kepada 2 :
1)  Syarat-syarat wajib
2)  Syarat-syarat sah
Syarat wajib
a)  Islam
b)  baligh
c)  berakal
d)  berupaya(sihat)
e)  bermukim
Syarat Sah
a)  Islam
b)  Berakal
c)  Bersih daripada haid & Nifas sepanjang hari
d)  Niat
Rukun Puasa
a)  Niat
b)  Menahan diri dari makan & minum serta perkara-perkara yang membatalkannya
Masa Puasa
Puasa bermula dari terbit fajar hingga terbenam matahari
Faedah Puasa
a)  Melahirkan perasaan belas kasihan terhadap golongan miskin
b)  Mendidik nafsu & jiwa kearah kebaikan
c)  Dapat merasai apa yang ditanggung oleh golongan miskin
d)  Puasa merupakan perbuatan taat kepada Allah
e)  Mendidik budi pekerti untuk memiliki sifat-sifat terpuji
f)  Puasa mengajar seseorang supaya beramanah terhadap diri sendiri
g)  Puasa mengajar kesabaran dan berperaturan
f)  Puasa menyebarkan perasaan kasih sayang & persaudaraan dalam jiwa manusia
Sunat-sunat puasa
a)  Makan Sahur serta melambatkannya
b)  Menyegerakan berbuka puasa & sunat berbuka dengan buah kurma atau benda-benda yang manis
c)  Menjamu orang-orang yang berbuka puasa
d)  Mandi junub,haid dan nifas sebelum fajar
e)  Memperbanyakkan ibadah dan berbuat kebaikan
f)  Membaca Al-Quran
g)  Beriktikaf terutama 10 hari terakhir bulan Ramadhan
Perkara makruh ketika berpuasa
 a)  Berbekam
b)  Mengeluarkan darah
c)  Berkucup
d)  Merasa makanan
e)  Bersugi selepas gelincir matahari
f)  Mencium wangian
Perkara yang membatalkan puasa
 a)  Memasukkan sesuatu ke dalam rongga dengan sengaja kecuali terlupa
b)  Makan dan minum sepanjang hari
c)  Muntah dengan sengaja
d)  Bersetubuh atau keluar mani dengan sengaja
e)  Keluar darah haid & nifas
f)  Gila
g)  Pitam atau mabuk sepanjang hari
h)  Murtad
Keuzuran yang mengharuskan berbuka puasa
a)  Musafir
b)  Sakit
c)  Mengandung & Ibu yang menyusukan anak
d)  Tua
Keistimewaan Bulan Ramadhan
a)  Bulan yang mulia,berkat dan setiap doa akan dimakbulkan
b)  Allah merahmati orang yang mengimaninya
c)  Al-Quran diturunkan dalam bulan ini
d)  Iblis dipenjarakan
e)  Terdapat malam yang mulia iaitu malam Lailatul qadar.
f)  Solat tarawikh dan zakat fitrah dilaksanakan.
Menghormati Bulan Ramadhan
a)  Kita hendaklah mengelakkan diri daripada kebiasaan yang boleh merugikan diri kita seperti berbelanja dengan boros,suka berhibur,membuang masa dan bersembang tentang perkara-perkara yang tidak mendatangkan faedah sebaliknya hendaklah kita menyambut Ramadhan dengan azam yang tinggi untuk memperbanyakkan ibadat bagi menyucikan jiwa.
b)  Kita hendaklah berusaha menyediakan diri untuk menjaga benih-benih amal yang kita tanam di bulan Ramadhan kerana seseorang yang menanam benih jika tidak membaja,menyiram serta memelihara pasti tidak akan mengeluarkan hasil yang baik di masa hadapan.
Niat Puasa dan Qadha’ Puasa Ramadhan
1)  Lafaz niat puasa fardhu Ramadhan :
                                                                                               
نويت صوم غد عن أداء فرض شهررمضان هذه السنة لله تعالى .
                                                                                               
Ertinya : Sahaja aku puasa esok hari menunaikan fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.
2)  Lafaz niat puasa Qhada’ Ramadhan :
نويت صوم غد عن قضاء فرض رمضان لله تعالى .
                                                                                               
Ertinya :  Sahaja aku puasa esok hari kerana ganti fardhu Ramadhan kerana Allah Taala.
Doa Ketika Berbuka Puasa
اللهم لك صمت وبك آمنت وعلى رزقك أفطرت برحمتك ياأرحم الراحمين.
Ertinya : Ya Tuhanku keranamu jua aku berpuasa dan denganmu aku beriman dan di atas rezekimu aku berbuka dengan belas kasihanmu Ya Allah yang amat mengasihani.
Qada’ Puasa Ramadhan
Ialah menggantikan puasa yang terbatal pada bulan Ramadhan diatas sebab-sebab yang diharuskan berbuka oleh syara’
Hukum Qada’ Puasa Ramadhan
Wajib menggantikan puasa Ramadhan bagi yang membatalkan puasa Ramadhannya samaada kerana keuzuran ataupun tanpa sebarang keuzuran
Firman Allah Ta’ala :
أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Maksudnya : “(Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu maka sesiapa diantara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tuanya dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin (secupak bagi tiap-tiap satu hari yang tidak dikerjakan puasa) maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang di tentukan itu maka itu adalah suatu kebaikan baginya dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah) kalau kamu mengetahui ”. (Surah Al-Baqarah Ayat 184)     
 
Waktu Qada’ Puasa Ramadhan
-  Waktunya selepas bulan Ramadhan sehingga ke bulan Ramadhan yang berikutnya walaubagaimanapun qada’ puasa yang dilakukan dalam masa dilarang berpuasa adalah tidak sah contohnya seperti di hari raya.
-  Adapun bagi orang yang mengakhirkan qada’ Ramdhan tanpa uzur sehingga Ramadhan yang berikutnya datang lagi maka ia wajib qada’ dan membayar fidyah.
Kifarah Puasa
Ialah seseorang yang merosakkan puasanya dalam bulan Ramadhan dengan jalan melakukan jima’ maka ia wajib membayar kifarah (denda) iaitu si suami wajib mengeluarkan kifarah & qada’ puasa yang terbatal kerana jima’ walaubagaimanapun si isteri tidak wajib mengeluarkan kifarah tetapi wajib qada’ puasa yang terbatal.
Kifarah bagi puasa yang batal atau rosak ialah :
1)  Membebaskan seorang hamba yang beriman
2)  Jika tiada hamba untuk dibebaskan, wajib ke atasnya  berpuasa 2 bulan berturut-turut
3)  Jika tidak mampu berpuasa, wajib dia memberikan makan 60 orang fakir miskin setiap seorang mendapat secupak makanan asasi negeri itu.
Fidyah
Ialah bayaran denda dengan memberi makan orang miskin (secupak bagi tiap-tiap satu hari yang tidak dikerjakan puasa) dengan sebab-sebab tertentu atau mengakhirkan qada’ Ramadhan tanpa uzur sehingga Ramadhan yang berikutnya datang lagi. Satu cupak bersamaan dengan 620 gram.
Hukum Fidyah
Wajib di keluarkan berdasarkan Firman Allah Ta’ala :
أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
Maksudnya : “(Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu maka sesiapa diantara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka) kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tuanya dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin (secupak bagi tiap-tiap satu hari yang tidak dikerjakan puasa) maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang di tentukan itu maka itu adalah suatu kebaikan baginya dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah) kalau kamu mengetahui ”.  (Surah Al-Baqarah Ayat 184)                                                     
Sebab-sebab wajib Fidyah
1)  Tidak mampu melakukan ibadah puasa
2)  Sakit yang tidak mampu untuk sembuh
3)  Perempuan hamil atau menyusukan anak iaitu jika berpuasa mendatangkan mudharat kepada anak yang di kandung dan boleh mengurangkan air susu
4) Mengakhirkan qada’ Ramadhan tanpa uzur sehingga Ramadhan yang berikutnya datang lagi.

Wednesday, 2 November 2011

berfikirku sejenak....bahagian 2..

ermm...
terfikir lagi..
knape saya boleh berada di travel agency???
kerana saje2...
atau
kerana ingin mencari pngalaman..
atau
kerana ingin ceburi bidang nie..
atau
kerana duit semata2..

ermmm...
semakin pelik dan hairan..
sbb saya inginkan kebebasan...
sbb saya inginkan ketenangan..
sbb saya inginkan keselesaan..
sbb saya inginkan kekuatan iman..
tetapi...
ap boleh buat..
buat masa nie saya perlu kerja di sini...bukan kerna terpaksa tapi kerna tidak mahu susahkan ibu dan ayah...selain 2 saya ingin mencari pengalaman bekerja...dan pengalaman bila berhadapan dengan pelanggan...

kerna seumur hidup ku...ak tidak pernah bekerje..

alhmdulillah..
yg penting ak bersyukur sgt2..
terima kasih pada bos ak n org yg dh dptkan ak kerja ini..
-_-

berfikirku sejenak....

tbe2 saya terfikir..
apalah yang akn terjadi padaku akan datang ye?....
dulu ku tunggu  lepas habes diploma...
tp sekarang pula ku tunggu ap ye?...

ap tujuan saya lpas ni..
kmne saya akn pegi..
nnti dpt keje btol2 cam ne aik..
walaupon org krje smntara tapi susah gak..
cmne ye lau dh kje btol2 nnti..
tgk orang2 sekeliling wlaupon ad yg da keje tetap tp idop ssah jgk...
xckup ke gaji diorg tuh..
tup2 saya terfikir nnti saya da keje btol2 gaji saya bpe byak..
ckup ke tuk mse depan..
skrg nie pon krje smntara gaji cukup2 makan je...
nnti macam mane aik???
lme gak saya fikir kn ttg hal ni..
tp stil xnmpk ap2 lg..
camne la org lain leh jdi jutawan sekejap je..
mne diorg dpt duit byak2..
klu saya da kawen nnti cam ne plak..
lau dapat suami kaya ok lah..
xpyh nk susah2 fikir sal kje..duit..
tapi..
cam ne plak lau dapt suami yg biase2..
dpt ke saya bantu suami..
tu pon klau kje..@pun gaji byk..
huhu.. entah la..
klau di fikir kn skrg mmg xkn dpt jwapan ny kot..
kne tggu n lihat ap yg akn jdik pd diri ni akn dtg..
dpt ke saya capai impian n cite2 saya..
dpt ke saya tunai kn jnji2 saya nnti..
ap yg leh saya wat skrg just berusaha ap yg terdaya utk dpt kn sume tuh..
dan
berdoa..meminta pada yang Maha Esa..
xd la terfikir smpai nk jdik mcm Irfan Khairi ke..
tu otak super genius..
klu bole saya pon nk gak..
hehehe..
hope so mse depan saya nnti baik la..
bahgia.. xssah.. dpt bantu suami nnti..
usaha.. usaha..usaha.. smpai berjaya..
amin..
ya allah.. mkbul kn la doa2 hamba mu ini~

                                                                                                                                    CINTA ILLAHI