Sunday 7 August 2011

Adakah Ramadhan dirindui?

bulan yang istimewa buat manusia dari Pencipta
sumber: Ramadhan Mubarak. by `FaMz




Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah diizinkan Allah untuk bertemu kembali dengan 1 Ramadhan. Jarak masa setahun dirasakan sangat pantas. Kini, bulan penuh baraqah menemui kita. Saya yakin ramai di antara kita yang merindui amalan yang biasanya dilakukan di bulan Ramadhan seperti bersahur dan solat sunat tarawikh. Alhamdulillah jika msih dicampakkan rasa rindu untuk terus menambah amal.


Sahabat-sahabatku,


Dalam kehidupan ini, kita bertemu dengan berbagai-bagai jenis manusia. Dalam konteks menyambut Ramadhan, tidak terkecuali kita melihat pelbagai ragam manusia dalam menghadapinya, antaranya;


1. Gembira: bulan penuh rahmat kembali, bersedia untuk menambah amal. Alhamdulillah jika kita tergolong dalam golongan ini.


2. Gembira: dapat menambah lebih pendapat melalui perniagaan di bazar Ramadhan. Perlu difikirkan kembali tujuan asal kewajipan puasa ditetapkan kepada manusia. Tapi, andai betul caranya seperti tak tinggal waktu solat dan tutup kedai bila Magrib tiba dan tidak tinggalkan solat tarawikh, Alhamdulillah.


3. Gembira: seronok membeli-belah di bazar Ramadhan di mana keluar menu-menu istimewa yang jarang-jarang ditemui sebelumnya.


4. Sedih: terpaksa menahan lapar dan rasa lemah tak bermaya sepanjang hari.


5. Sedih: tak dapat melakukan amalan yang biasanya dibuat 11 bulan yang lain contohnya clubbing, berseronok-seronok tanpa batasan sampai pagi.


Jadi, antara lima kategori ini, anda di mana? tanyalah iman, akan anda ketemu jawapan yang anda mahu. Hakikat iabdah puasa itu inputnya amalan dan outputnya taqwa. Seperti dalam Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah (2):183:


"Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa "


Jelas di sini matlamat output puasa adalah taqwa. Seharusnya selepas sebulan berpuasa, insan yang lahir dari tarbiyyah puasa ialah orang yang bertaqwa. Taqwa yang dapat membezakan muslim dan mu'min, membezakan martabat ibadah kita. Bezanya itu di pandangan Allah. Taqwa yang memungkinkan kita meletakkan tapisan dalam diri ktia sendiri, tanpa perlu pantauan dari orang lain. Sudah 11 bulan bulan kita dibelenggu nafsu dan hasutan syaitan, maka mari buktikan yang kita tidak menjadi "anak didik" syaitan di bulan Ramadhan.


Sahabat-sahabatku,


Pernah saya mendengar di negara Arab bila tiba Ramadhan, rumah akan dikemas supaya lebih banyak ruang untuk ibadah disediakan. Ruang tamu ditukar menjadi tempat solat. Bilik tidur yang mewah dengan perabot akan diatur menjadi 'kurang mewah', tilam diangkat supaya mudah bangun malam dan beribadah. Andai benar, MasyaAllah, sehingga ke tahap itu bersungguhnya mereka dalam menyediakan diri untuk taqarrub kepada Illahi.


Marilah kita sama-sama menilai. Saya mengingatkan diri juga. Setakat mana Ramadhan dirindui? adakah sama seperti seorang kekasih yang saling merindu? andai tak jumpa sehari bagai setahun? terasa resah andai ada amalan yang tertinggal? Itu semua penilaian iman, dan hanya mata hati kita dapat menilai. Terpulang pada diri kita, ya, kita yang menentukan. mari kejar nikmat Ramadhan, bak kata Ustaz Syed (Murabbi Imam Muda):


"Ramadahan adalah cheap sale dari Allah, rebut jualan murah ini untuk bekalan akhirat"


Wallahua'alam

No comments:

Post a Comment