Monday 21 November 2011

demi islam...


Ya Allah…seronoknye…
Ak p program kt Taman Sri Bahagia..
Program “Kem Smart Solat”
Peserta alhmdulillah 80 org..40muslimin..40 muslimat..
Seronok sangat2…walaupon ak hanye fasi bidang terjun tapi aku amat2 suka…seronok..
….
Pada mulanye ak takut jugak nk kate ye @ tidak…sbb xtnye ma n ayah ku lg..
Tp shbt baekku mmberi dorongan n semangat pd ku..
Wak2 yg di tunggu2…”ma..ma…org  kan…”
‘nape dh jumpe calon suami ae..’
“mane ad?org nk g program…boleh x?t kwn org dtg amik…pas2…programnye kat larkin…”
“ermmm…..pergi lor…”kata mak aku…
Terima kasih…
*************************************************************************************
Sampai hari program..
Ak rase sedap je bile tgok adik2 2…
Ak ikut smua program yg di jalankan…
Malam 2 tido awl…
Kami mettg..bincg ttg program esok…pastu ckp ttg mslh yg d lihat…
*************************************************************************************
Smpai ari ahd…20/11/2011…
Program hamper tamat….ak rase xsbr plak…tapi dalam mase sama ak risau teringatkan janji ak pada ma…aku takut tp ak kne pikirkan adik2 nie yg perlukan aku…
“YA ALLAH BANTULAH AK…AKU SUDAH BERDOSA TAPI..TANGGUNGJAWAB KU ADA DISINI…ENGKAU BERILAH AKU JALAN AGR SMUA BERJALAN DENGAN LANCAR….”
Aku teruskan aktiviti ak di tempat program…
Ad adik dlm kumpulan ku yg ak perasan dari mula…dia Nampak sedih…muram…takut2 nk gelak….aku rase semakin tertarik dengan die…waktu slot Solat saya 2 tamat aku memanggilnye untuk datang kepadaku…die datang dengan rase pelik….
Aku mula bertanye…dik ad malsah ke?...xd lor kak…yeke…die mengelengkan kepalanye lagi…menyatakan tidak….ak cakap lor yg ak perasan die murah,,,Nampak sedih…tapi die kata tidak juga….tibe2…waktu ak cakap ngan die…lau xd pape ok lor…adik g sane ye…saat 2 juga ak terlihat pipi die yg kemerah2an basah…ak terkejut…adik nangis ke?die diam je…die tunduk..so ak xnmpak sangat reaksi mukanye…
Beberape saat berlalu…aku baru Nampak mukanye…die menangis…dalam hatiku tertanye…”tapi kenape…aku terfikir”
Disini…mula ceritanye…
Die memberitahuku…bahawa ibu dan ayahnye sudah tidak tinggal serumah..bile ku tanye sudah bercerai ke?xtahu lor kak…tapi ma ad lelaki lain…just mak xwat maksiat lor…saya maseh xpasti kak..ma n ayah dah cerai @ lor….tapi kak…saya rase benci sangat2 benci kat mak n ayah saya…saya x sukakan mereka…ak pun nasihat kat die…die dengar dengan baek…pastu ak tnye die lagi…adik rapat dengan adik2 adik?...die kata x..sebb dari kecil die di jaga oleh nenek…bukan mak n ayah die…so die xpernah dapat kasih sayang dari mak n ayah die…lagi satu die xrapat dengan adik beradik die….die hanya rapat dgn nenek die je…
2 lor cerita salah sorg adik yg ad dlm group ak…
Ok…program pon dh nk smpai penghujungnye….
Tegah sibuk fasi2 mengemas….tibe…tibe….
Kakak..kakak…ad orang hilang handset…
Sape…2 kakak die….owh…ak n fasi2 yg laon dtg menghampiri budak yg hilang handset 2….
Dik..cmne bleh ilang…adk letak mane tadi…sape yg gune hanset ad?kali terakhir adik nam,pak sape yg pegang?
Ak pon kumpulkan adik2 muslimat…ak bg ceramah sikit kat dorg 2…ku bg…ku bg…
Tapi tiada yg mengaku…akhirnye kami xleh nk wt ap selepas kami buat support chek…
Tibe2 ak teringat kan mak…
“YA ALLAH..AP YG AKU DAH BUAT NIE…CMNE LOR LAU MA AK MARAH N TIDAK PERCAYAKAN AK…”hati ak trus bkata…
Tibe2 semase tgh mmbantu fasi lain bg makanan pada peserta..handfon ak berbunyi…
Kring…kring…kring..
Ak pun capai…Ya Allah…
Assalamaulaikum…kat ne…ko janji ngan ma ap?....nape x smpai2 lagi nie…kau tau x ma kne marah ngan bapa tau…ap lor ko nie…
Ak xsngje lor…dek…dek…
Tut..tut…tut…
Talian sudah di putuskan…
‘’YA ALLAH..BANTU LAH AK…BERILAH AKU KETENANGAN…’’
Apa yg ak dah buat nie….
Hati ak jadi xtnang selepas menerima panggilan dari kakakku…
Ak rase macam dunia aku dah serabut time 2…
Tapi ak cube wat xd pape…
*************************************************************************************
Sampai di rumah pak cik ku…
Adik alia masuk..jumpe saudare2ku…ak rase tenang sangat2…tp dlm hati takut ad…risau ad..sedih ad…mcm2 perasaan bercampur baur…
Selepas adk 2 balik…ak makan…ak duduk borak2…
Pas2 ak solat magrib…solat hajat…untuk perolehi ketenangan….
Alhmdulillah…lepas solat 2..ak rase tenang sikit…
………………………….
Time untuk balik….smpai je rumah ak masuk bilik….
Ak duduk kat bilik…pastu terlelap…..
*************************************************************************************
7.35pagi…
Aku bangun…siap2 nk g kje…
Waktu utk keluar umah…ak salam ma…ak minx maaf ttg semalam…
Tapi mak ak marah…dia kate…korang semua sama je…sat upon xleh harap…semua nk malukan muka mak n bapa…aku ckp lor mane ad…org xsngaje…tp mak xcaye…die kate ak lebih pentingkan kawan je…mak n bapa xpenting…
Tibe2…ku rase mataku sudah penuh dengan air…
Aku menangis…sedih sangat2…ma jgn ckp cm 2….
Dh pergi kerje…kata mak ak…
Ak pon dgn rase sedih…p kje…ma org g dulu…


Nie lor kisah ak….
Pagi 2 kawan ku msg….
“mood..mood..mood…mood…mood…” tapi ak xrep…
Tibe2…wak2 ak tgh keje…ak tgok ad pggilan dr kwnku..tapi ak xsmpat nk angkat…ak pon msg die..tnye nape?
Tibe2..die call balik…nape nie…xd pape …just arinie mood terlampau baek…owh yeke..bagus lor 2…ana rase seronok sgt2…bgus lor…pastu die bercerita ttg pengalaman die…pas luahkan perasaan die…
Best lor jugak dgr citer die…tapi ak xd mood sgt2 time 2…bile je die habes cakap…ak pun citer ap yg berlaku pada diri ku semalam…die kate sabar lor enti ye…biase lor 2…die nasihat ak.. n terus nasihat…
Die pon letak telifon…
Tibe2 ak terperasan ad msg msuk…

‘enti dah perg kat prgrm alhmdulillah,dpt skit pon xpe,utk m’jd pejuang y proaktif kita perlu jadikan halangan sbg satu cabaran.kita buat untk islam hnye krna ALLAH.halangan drp keluarga,cuaca,traffic jem,so sesuatu di kwln kita spti sikap,perspktif kita,memainkan peranan y pntg, ucandoit dear.
21/11/2011-09:59:44AM

Nie lor kata2 dari sahabat baek ku…
Yang telah menaikkan semangatku balik…

(ma org minx maaf sgt2...org xterniat nak wt cam 2...tapi demi utk membawa islam ku pilih utk berada disana...)

TERIMA KASIH YA ALLAH…   

No comments:

Post a Comment