Wednesday 16 November 2011

Surat Khalifah Ali ra Kepada Muawiah Bin Abi Sufian ra

SURAT 6 ( Daripada Kitab Syiah Nahjul Balagah )

Kepada Mu’âwiah (ibn Abi Sufyân)
Sesungguhnya orang-orang yang membaiat kepada Abu Bakar, ‘Umar dan ‘Utsman telah membaiat kepada saya atas dasar yang sama di mana mereka membaiat kepada mereka. (Atas dasar ini) orang yang hadir tidak mempunyai pilihan (untuk mempertimbangkan), dan orang yang tak hadir tidak berhak untuk menolak; dan suatu musyawarah dibataskan pada Muhajirin dan Anshar.
Apabila mereka menyetujui seorang individu dan mengambilnya sebagai pemimpin (khalifah), hal itu dianggap bermakna keridhaan Allah. Apabila seseorang menjauh dengan jalan keberatan atau menuntut perubahan, mereka akan mengembalikannya kepada posisi dari mana ia menjauh.
Apabila ia menolak, mereka akan memeranginya karena mengikuti jalan yang lain dari jalan kaum mukmin, dan Allah menempatkannya kembali (ke asal) dari mana ia melarikan diri.
Demi hidupku, hai Mu’awiah, apabila engkau melihat dengan akalmu tanpa nafsu, maka engkau akan mendapatkan saya orang yang paling tak berdosa dari semua berkaitan dengan darah ‘Utsman, dan tentulah engkau akan melihat bahwa saya dalam keadaan terkucil darinya, kecuali apabila engkau menyembunyikan apa yang sangat terbuka bagimu. Maka engkau boleh melakukan keberangan (pada saya) sesuka hatimu.
Wasalam. •
Pada Surat ke 7 ( juga surat kepada Muawiah ) sebahagianya ada tercatit  :  Orang yang tinggal di luarnya ( tidak membait khalifah ) dianggap mengecam Islam, sementara orang yang berbicara putar balik atasnya adalah munafik.
Catitan : Jika saudara pembaca tidak memiliki kitab rujukan bercetak – saudara boleh layari alamat berikut : http://www.balaghah.net/nahj-htm/id/index.htm   . Klik pada surat-surat.
Ulasan:
Saya dapat membuat kesimpulan dari surat ini :
1. Ali ra mengakui apabila Abu Bakar ra di lantik sebagai Khalifah ,maka ia ( Ali ra ) yang tidak hadir di majlis mesyuarah di Balai Bani Saadah , TIDAK berhak menolak perlantikan Abu Bakar ra.
2. Ali ra memahami apabila Abu Bakar ra dilantik oleh umat dan menyetujuinya maka dianggap keridaan Allah.
3. Ali ra memahami sesiapa menolak Abu Bakar ra  dan juga menolak beliau ra sendiri sebagai Khalifah berhak di perangi.
4. Perinsip yang sama Ali ra berharap umat islam membait beliau.
5. Saya berkeyakinan pengikut Syiah tidak mengikut perinsip Imam mereka sendiri malah sentiasa memalsukan sejarah.

No comments:

Post a Comment